lördag 26 maj 2012

Aikidogradering till 1 kyu!

Idag var det dags att gradera aikido. (Bilder eller så kommer förhoppningsvis att dyka upp sen. Kanske) Ett beslut som jag tog för inte alls så länge sedan att göra, utan det blev mest spontant taget. Det här är ju också min sista vitbältesgradering. Nästa gång så är det svart som gäller, och då tänker jag vara förberedd! Det innebär att förutom en vecka nu under sommaren som jag kommer tillägna läkandet av min fotled, mitt knä och min hand så kommer jag att få studsa iväg på alla aikidopass när jag är i Linköping. Motiverad eller inte.

Dagen bestod av först ett graderingsläger med Leif Kinnesjö från Norrköping (graderingen i sig var på Linköpings Budoklubb) och sedan efterföljande graderingar, från 6:e till 1:a kyu och med graderande till alla utom 3:e. Mycket folk, och mycket bra graderingar.

Eftersom att det här var lite av ett spontanbeslut så var jag heller inte alldeles för nervös, utan tänkte att om det inte går, så går det inte och då provar jag igen i höst. Mer än så var det inte precis. Det var ganska skönt ändå. Jag tycker om att inte veta. Då har man betydligt mindre tid på sig att bli nervös.

Graderingslägret var intressant. Vi gick igenom mycket bra grundtekniker som man kunde förvänta sig på graderingen. Det enda solket i bägaren var att jag var tvungen att springa och köpa mensskydd mitt i ett pass, och därmed missade några tekniker som skulle med på min gradering. Det rekommenderas inte, utan i fortsättningen ska jag försöka komma ihåg sånt lite bättre när jag packar väskan!

Graderingen i sig tyckte jag nästan var den stabilaste jag gjort. Eller det var den stabilaste jag gjort! Även om jag misslyckades lite med några tekniker, så kände jag mig säkrare och stabilare än vad jag någonsin gjort tidigare. Både teknikerna i kihon och kinonagare kändes bra!

Under jiu-wazan så tänkte jag väldigt mycket på att inte gå bakåt den här gången, hade fått lite tips om att jag hade gjort det på min förra gradering, och glömde då helt bort vilka instruktioner jag hade gett min uke, och gjorde nästan ingen av de tekniker som jag hade sagt att jag vill göra, men det gick ändå bra! Jag tyckte ändå att jag lyckades visa att jag behärskade flera av grundteknikerna på ett bra sätt, så jag är ganska nöjd med det.

Saker som jag reagerade över lite var att vi inte visade några koshi-nage. (Att jag själv glömde bort att jag kunde visa dem på jiu-wazan det kan vi ju bortse från!) På min förra, eller om det var förförra gradering så har jag ett minne av att vi visade något koshi-nage.

Kokyho-nagen var väll den delen som jag kunde minst. I alla fall innan, och jag tror att jag hittade på lite egna tekniker ibland. Eller något. Fick en snabbgenom gång kvällen innan på lite kokyho-nages från de tre attacker som skulle visas (morotedori, ryo-katadori och ryo-katatedori). Men det gick bra ändå.

Vapendelen måste jag säga kändes som vanligt. Lite ostabilt på jo, men där är det snarare namnen på suburi som jag har svårt att komma ihåg, inte hur de ser ut, förutom nummer 19 och 20 som jag alltid blandar ihop. Svärdsdelen gick däremot lite bättre tycker jag. Förutom min happogiri som tydligen var lite speciell. Men den blev ändå godkänd. Egentligen gjorde jag väll inte fel. Jag... Tog väll bara ut svängarna lite mer än normalt!

Betyget för dagen: Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar