torsdag 31 maj 2012

Frustration

Har just nu två saker som jag blir ofantligt frustrerad över när det kommer till min kampsportsträning.

1. Att jag inte ser någon förbättring från när jag började.
2. Viktklasser.

Jag började med ju-jutsu i September förra året, men jag märker inga som helst resultat på min träning. Jag kommer aldrig på något att göra, och jag fastnar fortfarande i samma j***a lås varenda gång. Det är som att jag gör mitt första träningspass varenda gång jag försöker, riktigt jobbigt är det när man åker på stryk av de som är nya för den här terminen också, då kan motivationen tryta lite. Eller ganska mycket.

Att det har varit väldigt många som har tränat väldigt länge på de senaste träningarna också de senaste veckorna hjälper inte, eller det faktum att nästan alla är så sjukt mycket längre och/eller tyngre än vad jag är. Vissa dagar tryter motivationen mer än andra, men än så är det väll bara att bita ihop och hoppas på att man får se resultat snart.

Jag tycker ju att det är så sjukt roligt och då är det lite tråkigt att man hela tiden får känslan av att man inte kommer någonstans med sin träning.

Den 10:e gör jag som sagt min första tävling i SW. Nervöst, men resultatet är egentligen oväsentligt (även om jag känner mig själv så pass väl att jag under timmarna eller dagarna efteråt kommer vara otroligt sur om jag förlorar), eftersom det här snarare är för att se om det passar mig att tävla i SW.
Det som jag inte tycker om när det kommer till tävlingarna är det här med viktklasserna som är.
Det jag skulle kunna tänka mig att tävla i är MMA, SJJ, SW och BJJ.
För tillfället (när jag nu väger 68kg) och skulle alltså gå i följande viktklasser:

MMA/Shootfighting: + 60 kg
SJJ: -70 kg
BJJ + 69 kg
SW: -71 kg

Det är ganska stor skillnad ändå på vad man kan komma att möta för folk i de här klasserna. I både BJJ och MMA/Shootfighting så skulle jag kunna få tävla mot i princip hur stora/tunga tjejer som helst!
Målet är att gå ner till 58 kg (Även om jag tror att jag kommer vilja gå upp till 62 sen, men i så fall i muskler) och skulle då i så fall få gå i följande viktklasser_

MMA/Shoot: - 60
SJJ: -62
BJJ: -64 (Eftersom att nästa är -58,5 och då måste jag väga in på 2 kg under det ändå).
SW - 58 (Annars -64)

Här har vi ju lite bättre "hopsamlat", men det är ändå ganska stor skillnad på att väga 58 kg och 62... Det som ändå är bra att ligga där är att man vet att tjejerna ligger på en specifik vikt och man slipper stå där och väga 61 kg och behöva boxas med en tjej som väger över 70.

Tycker man borde synka idrotterna lite bättre och använda sig av samma viktklasser. Det skulle ju bli mycket lättare för folk att tävla då utan att behöva gå upp och ner i vikt hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar