lördag 9 juni 2012

Gradering till orange bälte i Ju-jutsu kai

Idag var det dags för nästa gradering i ju-jutsu kai. Har varit ganska nervös, för jag kände mig väldigt osäker på det här innan. Vaknade en gång kl 04.20 och var helt säker på att jag försovit mig (nu är jag i och för sig så att om jag vaknar utan att klockan ringer när jag ställt den så är jag alltid helt säker på att jag försovit mig...).

Kände mig väldigt osäker på den här graderingen eftersom att jag inte har tränat kai på typ två veckor och tränat ganska lite under terminen som varit nu. Tyvärr krockar det ju lite med MMA (förra terminen krockade det istället med BJJ!)

Men det kändes ganska bra när man väl kom igång. Fick ju börja med fallteknik. Något som jag ändå känner att jag behärskar. Har ju ändå tränat det ett tag nu så ett vanligt framåtfall känns inte som det är det svåraste som finns. Det här gjorde att jag kände mig betydligt säkrare på resten av graderingen eftersom att jag fick göra "något som jag kan!

Dock var graderingen ganska lång, och ganska mycket randori, vilket känns konstigt på såpass låga grader, men jag förstår varför. Dock har jag svårt för det att man ska springa tillbaka till där man började för att göra nästa teknik. Då blir det ju inte riktigt randori (även om det är platsbrist så kan man röra på sig lite mer) utan ganska stolpig randori. Fast det är ju vad jag tycker och jag har nog lite det synsättet från aikidon som inte har det synsättet på hur man visar randori (eller jiu-waza som känns som motsvarigheten).


Annars kändes det bra även med randorin.
Dock fick jag ingen bild på den "pungsparken" som jag fick in när vi hade försvar mot kniv. Den träffade nog lite för hårt (definitivt hårdare än vad jag hade tänkte mig). Glad att jag graderade med en tjej och inte en kille just då!


Vissa tekniker påminner ju en hel del (eller rättare sagt har sina rötter i) aikidotekniker, så jag tycker att jag borde börja få lite kläm på dem snart.





Det är väll mest fasthållningarna som skiljer sig från aikidon, och det som jag märkte att jag behöver träna mest på, då flera fastlåsningar i ju-jutsu kai känns väldigt svåra att få in. Det är de i aikidon också, men på att annat sätt.
Kotegaeshi är också en teknik som jag känner att jag börjar att behärska nu. Det var väll också lite en orsak till att graderingen kändes bra, för det kändes betydligt svajigare på en del andra tekniker som vi gjorde idag.
 Något som jag tycker nu efter graderingen är att jigo wazan är alldeles för stor och omfattande. Att tro att man kan lära sig så många tekniker på två terminer som det är (20 + 19 jigo och 2+3 renrakuwaza om jag inte tar fel).
Istället för att bygga vidare på de första man lär sig så ska man lära sig 19 helt nya till nästa bälte. Personligen tycker jag att det är bättre att bygga på sådant man gjort förut.

Lyckades ju att skada handen för en vecka sedan och fick därför göra teknikerna på "fel" sida än vad man tränat under terminen, men det visar ju egentligen mer på att jag måste bli bättre på att komma ihåg och träna teknikerna på båda sidor, i alla fall om man ska tänka på ju-jutsu kai som självförsvar för man vet ju aldrig vilken sida man blir attackerad på!


Som sagt, svåra fastlåsningar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar