lördag 1 september 2012

Tvätt, tvätt, tvätt.

Tänkte jag gör ett tidsinställt inlägg här så att jag uppdaterar något imorgon också. Jag kanske till och med kan få några bilder från uppvisningen, men de kommer sen på kvällen om Blogger tillåter mig att ladda upp fler bilder. Annars blir det att rensa ut gamla bilder från gamla blogginlägg.

Det jag hade tänkt att skriva om är: Tvätt!

Kanske inte helt jättekul, men jag tror att många kommer känna igen sig i det hela.

När jag tränade aikido, så hade jag två eller tre vita gi. När man tvättade så tvättade man alla åt gången, det var väll så där 5-5,5 kg tvätt. En del ja, men sen jag började med ju-jutsu och grappling så har det gått inflation i hur mycket jag behöver tvätt.

Att gå från att träna kampsport 2-4dagar i veckan (även om jag faktiskt tränade på gym också), till att börja träna 6 pass i veckan gör sitt för tvätthögen. Inte nog med att mängden pass har ökat, intensiteten har också ökat, så man svettas så sjukt mycket mer (och en bieffekt som jag märkt av att ha börjat med grappling och tränar det med till största delen svettiga killar är att kläderna gärna suger åt sig deras svett också!). Därav, klädhögen ökar i storlek lavinartat! Man går seriöst från att kunna använda samma gi ett par pass i rad till att i praktiken behöva tvätta den efter varje pass.

Jag vill inte ens veta hur mycket pengar man egentligen lägger på tvättmedel nu för tiden i jämförelse med förut.

Det enda man tvättar nästan är träningskläder och underkläder. Jag har ett litet lager med t-shirtar att byta mellan på MMA/SW. Så där kan man köra på ett tag innan man byter. Ibland kan man till och med använda samma innan man byter så länge man hänger dem på ordentlig vädring. Dock känner jag att en till gi måste ta och inhandlas snarast, och jag får nog bita i det sura äpplet och köpa en vit den här gången. Vilket är lite surt med tanke på att alla mina andra träningskläder är just: svarta!

Utöver det så har jag ju börjat springa en hel del också, vilket också gör att träningskläderna går åt. Här om veckan råkade jag att lukta på min löparjacka och jag har aldrig känt något så vidrigt. Jag har liksom inte tänkt på att den också drar till sig svetten. Den har ju liksom aldrig blivit tvättad. Jag är ganska dålig på att tvätta jackor över huvud taget, men jag får nog ta tag i det där i alla fall.

Det hade varit helt sjukt skönt att ha en egen tvättmaskin dock måste jag säga. Som det är nu så får man vara glad om man kan tvätta över huvud taget. Det är inte helt optimalt när man behöver en hel maskin bara till träningskläderna när man sen behöver tvätta en ljus och en mörk maskin med vanliga kläder sen.

Det jag gör för att kunna ha träningskläder så länge som möjligt är att jag:
1. Köpte ett stort parti basictrosor (eller om man vill ha string, hipster, boxer, det spelar ju ingen roll).
2. Köpte ett antal billiga tajta basicthisrtar. Jag har något enstaka linne som är dyrare och lite bättre, men när man kör så många pass som jag gör och använder tröjorna både på MMA och när man kör styrketräning och springer så känns det väldigt skönt att inte slita ut dyra tröjor. Mina har blivit lite oformliga, men inte så man märker eller stör sig på det.
3. Köp flera par tajts/shorts. För mig har det varit super att gå på Stadium outlet och köpt 3/4 långa yogabyxor. Jag känner att även fast det inte är 600-kronorsbyxor så har de hållt bra.

På det här sättet känns det som att jag ändå håller kostnaderna nere. De håller längre än vad man tror (även om mina favoritpar inte var jättebilliga, men det är också de som blivit tråkigast och förlorat mest färg i tvätten...), och man känner att om någon drar sönder kläderna så har man inte lagt för stora summor på det.
Angående trosorna = man kan aldrig ha för lite trosor!
Men att ha flera par gör att man inte behöver tvätta lika ofta, och som sagt, även de billigare kan ha bra kvalité, så jag tycker man mycket väl kan titta där innan man köper shorts för flera hundra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar